Standard organizacyjny teleporady

Informacje o teleporadach dostępne są:

  • w miejscu wykonywania świadczeń, na tablicach informacyjnych;
  • na stronie internetowej przychodni www.spzozjozefow.pl

Pacjent ma również prawo uzyskać telefonicznie informacje o standardzie teleporady, w tym
o warunkach jej udzielania.

  1. Zakres świadczeń w POZ

Pacjenci mogą korzystać z:

  • Porad w warunkach ambulatoryjnych (w gabinecie).
  • Porad w warunkach domowych.
  • Porad udzielanych przy wykorzystaniu systemów łączności w formie rozmowy telefonicznej (teleporady).
  1. Podstawowe zasady korzystania z teleporady
  • Teleporady są bezpłatne.
  • Mogą z nich korzystać pacjenci, którzy złożyli deklarację wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ.
  • Teleporady udzielane są w warunkach gwarantujących poufność oraz poszanowanie praw pacjenta.
  • Zgłoszenie teleporady można dokonać:
    • telefonicznie;
    • osobiście w rejestracji;
    • przez osobę trzecią (np. członka rodziny);
  • Teleporada powinna być udzielona najpóźniej w pierwszym dniu roboczym po zgłoszeniu lub w innym terminie ustalonym z pacjentem/opiekunem.
  • Teleporada powinna umożliwiać natychmiastowy kontakt
    z lekarzem/pielęgniarką/położną.
  1. Rejestracja pacjenta

Rejestracja obejmuje:

  • Ustalenie terminu teleporady.
  • Rozpoznanie potrzeby zdrowotnej pacjenta.
  • Zapisanie numeru telefonu kontaktowego pacjenta.

Numery telefonów pod którymi można ustalić termin teleporady (0-22) 789-21-21 wew. 1, oraz dostępne są na stronie internetowej przychodni www.spzozjozefow.pl

Pacjent otrzymuje określoną godzinę teleporady w terminarzu przyjęć, przy czym przewidziany jest margines czasowy +/- 60 minut względem ustalonej godziny.

 

  1. Realizacja teleporady
  • Osoba udzielająca teleporady lekarz/pielęgniarka/położna podejmuje trzykrotną próbę kontaktu w odstępach co najmniej 5 minut.
  • Brak kontaktu skutkuje anulowaniem teleporady – pacjent powinien ponownie zgłosić się do rejestracji.
  • Placówka nie odpowiada za usterki techniczne niezależne od niej.
  • Teleporada realizowana jest po weryfikacji tożsamości pacjenta:
  • osoba udzielająca teleporady (lekarz, pielęgniarka, położna) weryfikuje tożsamość, zadając pytania kontrolne, np.: 4 ostatnie cyfry numeru PESEL, data urodzenia, adres zamieszkania, informacje o wcześniejszych świadczeniach w placówce;
  • weryfikacja wymaga podania co najmniej dwóch danych osobowych pacjenta poza imieniem i nazwiskiem wskazanych w dokumentacji medycznej, aby mieć pewność, że rozmowa odbywa się z właściwą osobą;
  • W trakcie teleporady lekarz/pielęgniarka/położna:
    • ocenia stan pacjenta na podstawie wywiadu i dokumentacji medycznej;
    • ustala dalsze postępowanie (teleporada, wizyta stacjonarna/domowa, inne świadczenia);
    • w uzasadnionych przypadkach może wystawić: e-Recepty, e-ZLA,

e-Skierowania, e-Zlecenia na wyroby medyczne, skierowania na badania laboratoryjne lub obrazowe, a także umożliwić pacjentowi założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP);

  • zleca badania laboratoryjne lub obrazowe, interpretuje wyniki;
  • udziela informacji o przyjmowanych lekach;
  • dokonuje adnotacji w dokumentacji medycznej;
  • podsumowuje zalecenia i upewnia się, że pacjent je rozumie;
  1. Realizacja e-Recepty
  • Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN SMS-em lub w trakcie teleporady.
  • Kod umożliwia realizację e-Recepty w dowolnej aptece, podając PIN i PESEL.
  1. Realizacja e-Skierowania
  • Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN SMS-em lub w trakcie teleporady.
  • Skierowanie można zarejestrować osobiście lub telefonicznie u świadczeniodawcy, podając kod PIN i PESEL.
  1. Realizacja e-Zlecenia na wyroby medyczne
  • Pacjent otrzymuje numer zlecenia SMS-em lub telefonicznie.
  • Zlecenie można zrealizować w dowolnej aptece lub sklepie medycznym.
  1. Realizacja zleceń i badań dodatkowych
  • Po otrzymaniu skierowania na teleporadzie pacjent samodzielnie ustala termin badania laboratoryjnego kontaktując się z rejestracją.
  • Badania specjalistyczne (np. RTG, spirometria) ustalane są indywidualnie po kontakcie pacjenta z rejestracją.
  1. Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
  • Aktywacja IKP: https://pacjent.gov.pl
  • Pacjent ma dostęp do:
  • e-Recept, e-Skierowań, wyników badań, dokumentacji medycznej;
  • informacji o refundacji leków i planowanych świadczeniach;
  • możliwości złożenia e-Deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ;
  1. Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem

Teleporada nie może zastąpić wizyty stacjonarnej w przypadku:

  • Braku zgody pacjenta lub opiekuna na teleporadę.
  • Pierwszej wizyty u wybranego lekarza/pielęgniarki/położnej POZ.
  • Pogorszenia stanu zdrowia przy chorobie przewlekłej.
  • Podejrzenia choroby nowotworowej.
  • Dzieci do 6. roku życia (poza poradami kontrolnymi ustalonymi w wyniku wcześniejszego badania).
  1. Postanowienia końcowe
    • Pacjent zobowiązany jest do zachowania kultury i szacunku wobec personelu oraz innych osób.
    • W przypadku naruszenia zasad teleporada może zostać przerwana.

 

Wersja elektroniczna 23. października 2025 Pobierz