E-skierowanie, które wystawił Tobie lekarz trafi bezpośrednio do oddziału wojewódzkiego NFZ. Nie przesyłaj i nie przynoś wydruku e-skierowania do oddziału NFZ! Fundusz poinformuje Cię pisemnie (do 30 dni) o nadanym numerze, kwalifikacji lekarskiej i okresie oczekiwania.
W skierowaniu lekarz uwzględnił wskazania i przeciwwskazania do leczenia. Określił, czy jesteś zdolny do samoobsługi. Odpowiedź tak, to warunek konieczny do leczenia uzdrowiskowego. Odpowiedź nie uniemożliwi zakwalifikowanie do leczenia uzdrowiskowego. W NFZ lekarz balneolog oceni Twoje skierowanie. Sprawdzi, czy są wskazania do leczenia oraz w jakiej formie powinno się odbyć. Weźmie pod uwagę Twój stan zdrowia.
Przeciwwskazania do leczenia uzdrowiskowego
– stan zdrowia uniemożliwiający korzystanie z naturalnych surowców leczniczych,
– choroba zakaźna,
– ciąża i połóg,
– czynna choroba nowotworowa oraz:
– do 5 lat w przypadku: czerniaka złośliwego, białaczki, ziarnicy złośliwej, chłoniaków złośliwych, nowotworów nerki,
– do 12 miesięcy w przypadku innych nowotworów złośliwych, od zakończenia leczenia operacyjnego, chemioterapii lub radioterapii (z wyłączeniem leczenia hormonalnego).
Wspólny wyjazd
Jeżeli chcesz pojechać z drugą osobą – napiszcie do NFZ prośbę o wspólny wyjazd. Możesz to zrobić korzystając z IKP, e-mail, poczty lub złożyć w naszym Oddziale (pismo niezależnie o formy złożenia musi zawierać własnoręczny podpis osób zainteresowanych lub podpis kwalifikowany). Jeżeli ze względów zdrowotnych i organizacyjnych będzie to możliwe, NFZ skieruje Was razem. WAŻNE! Wasze skierowania muszą być wystawione na schorzenia, które leczymy w jednym uzdrowisku i przekazane do nas w tym samym czasie. NFZ nie może też połączyć skierowań pacjentów z różnych oddziałów Funduszu.
Leczenie uzdrowiskowe w warunkach stacjonarnych
Pobyt w szpitalu uzdrowiskowym, w tym uzdrowiskowa rehabilitacja dla dorosłych są bezpłatne. Pobyt w sanatorium uzdrowiskowym jest częściowo odpłatny za zakwaterowanie i wyżywienie. Opłata za jeden dzień pobytu pacjenta zależy od standardu pokoju oraz okresu rozliczeniowego (letni/zimowy). Jej wysokość określa Minister Zdrowia. Szczegółowe informacje otrzymasz od nas pisemnie wraz z informacją o wyznaczeniu miejsca i terminu leczenia. Pamiętaj, że my nie pośredniczymy w przyznawaniu pokojów i nie mamy wpływu na zakwaterowanie w pokoju jednoosobowym. Kwestię pokoju ustal z sanatorium, do którego jesteś kierowany.
Leczenie uzdrowiskowe ambulatoryjne
Sam wybierasz termin i miejsce leczenia, tam gdzie mamy zawarte umowy. We własnym zakresie organizujesz sobie wyżywienie i zakwaterowanie. NFZ zapewnia tylko zabiegi. Leczenie w tym trybie trwa od 6 do 18 dni zabiegowych, od poniedziałku do soboty włącznie.
Poinformuj NFZ pisemnie gdzie i kiedy planujesz leczenie. Możesz wysłać list, e-mail lub zgłosić przez IKP (pismo niezależnie od formy złożenia musi zawierać własnoręczny podpis osób zaineresowanych lub podpis kwalifikowany). Informację taką może też wpisać w e-skierowaniu lekarz.
Leczenie uzdrowiskowe dzieci
Uzdrowiskowe leczenie szpitalne dzieci od 3 do 18 lat jest bezpłatne dla dziecka. Uzdrowiskowe leczenie dzieci w wieku od 3 do 6 lat pod opieką dorosłych jest bezpłatne dla dziecka. WAŻNE! Opiekun ponosi pełne koszty pobytu.
Za co NFZ nie ponosi kosztów:
– za przejazd do sanatorium oraz za powrót do domu;
– za pobyt opiekuna;
– za inne opłaty dodatkowe, np. za parking czy telewizję.
– za opłatę klimatyczną, która jest ustalana i pobierana przez gminę uzdrowiskową.
Prośba o zmianę miejsca lub terminu leczenia
Jeżeli nie możesz skorzystać z przyznanego leczenia – napisz do NFZ pismo. WAŻNE! Podaj powód i udokumentuj, że nie możesz jechać na przyznany już turnus. Jak możesz to udokumentować? Może to być kopia dokumentu wskazująca na zaplanowane już leczenie, zaświadczenie o nagłej chorobie
wystawione przez lekarza, kopia wezwania do urzędu, kopia biletów na podróż w terminie przypadającym na wyznaczony przez nas turnus. Jeśli NFZ uwzględni Twoje uzasadnienie rezygnacji z przyznanego turnusu – otrzymasz nowy termin leczenia lub nowe miejsce. Jeśli nie – informację w tej sprawie otrzyma w postaci elektronicznej lekarz wystawiający skierowanie. Ty otrzymasz również pismo w tej sprawie przekazane na adres wskazany w skierowaniu.
Zwroty
O dostępność turnusów ze zwrotów zapytaj telefonicznie pod numerem 22 279 67 02, który jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 12.00. Nasz pracownik pod telefonem wskaże aktualnie dostępne miejscowości uzdrowiskowe i szybkie terminy leczenia uzdrowiskowego. Czas rozpoczęcia leczenia w przypadku zwrotów jest zawsze krótszy niż 14 dni. Pamiętaj, że ze zwrotów możesz skorzystać, jeżeli jeszcze nie wyznaczyliśmy Ci turnusu w uzdrowisku oraz gdy minęło 18 miesięcy od ostatniego leczenia uzdrowiskowego.
Gdzie sprawdzisz status skierowania
– w przeglądarce https://skierowania.nfz.gov.pl/ap-przegl-skier/
– w IKP https://login.gov.pl
Jak uzyskać informacje o leczeniu uzdrowiskowym?
Bardzo wiele przydatnych i szczegółowych informacji o leczeniu uzdrowiskowym zamieściliśmy na naszej stronie internetowej pod adresem https://www.nfz-warszawa.pl/dla-pacjenta/co-kazdy-pacjent-wiedziec-powinien/leczenie-uzdrowiskowe/
Jeśli chcesz telefonicznie uzyskać informacje o leczeniu uzdrowiskowym skontaktuj się z nami pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590, który jest czynny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.